Wat u niet mag vergeten na een verkeersongeval
Ridder Letselschade geeft acht handige tips
Wanneer u slachtoffer wordt van letselschade door een verkeersongeval, is het van groot belang om direct actie te ondernemen. Uit de praktijk blijkt dat veel mensen het lastig vinden om te bepalen wat voor rechten en mogelijkheden ze hebben nadat ze slachtoffer zijn geworden van een ongeval. In dit stappenplan zijn daarom een aantal belangrijke adviezen verzameld om slachtoffers van een verkeersongeval te helpen, zodat de verdere afwikkeling soepel kan verlopen.
Politie
Direct na het ongeval dient in ieder geval de politie ingeschakeld te worden. De politie zal echter vaak geen proces-verbaal opmaken. Dat gebeurt alleen nog maar als er ernstig letsel is ontstaan. Het is belangrijk hier kritisch op te zijn. Het kan namelijk zo zijn dat het proces-verbaal niet helemaal juist is opgemaakt door de desbetreffende agent.
Het is daarom aan te raden om de namen en telefoonnummers van de agenten te noteren, zodat u later kunt controleren of het proces-verbaal goed beschrijft wat er is gebeurd. De politie zal geen kopie van het rapport geven maar kan wel een omschrijving van het ongeval in het dagrapport aan u voorlezen. Ondanks dat de politie informatie zal verzamelen over het ongeval is het ten zeerste aan te raden om zelf ook zoveel mogelijk bewijsmateriaal te verzamelen. Als u dit na het ongeval zelf niet meer kunt, dan kunt u vragen iemand anders dit voor u te laten doen.
Hoe belangrijk zijn getuigen?
Net als bij iedere andere letselschadezaak is bewijsmateriaal van doorslaggevend belang om een zaak succesvol af te sluiten. Probeer daarom zo snel mogelijk omstanders of andere automobilisten te vragen of zij iets van het ongeval gezien hebben. Zorg ervoor dat de namen, adressen en telefoonnummers van deze mensen worden genoteerd.
Foto’s
Een andere vorm van bewijslast dat direct na een ongeval kan worden verzameld, is het maken van foto’s. Hier kan bijvoorbeeld de smartphone voor gebruikt worden.
Administratie
Het is van groot belang om alle belangrijke informatie die verband houdt met het ongeval, nauwkeurig bij te houden.
Noteer bijvoorbeeld straatnamen en details in de omgeving van het ongeval. Hierbij valt te denken aan de breedte van de weg, de positie van andere auto’s of fietsen en andere details waarvan u denkt dat ze van waarde kunnen zijn. Hoe meer informatie u kunt verzamelen, hoe beter. In een later stadium kan altijd nog een schifting worden gemaakt in de verzamelde informatie.
Schadeposten
Een ander belangrijk onderdeel zijn de schadeposten. Bij het opstellen van schadeposten is het belangrijk zo volledig mogelijk te zijn. Genoteerde schadeposten die toch niet relevant blijken te zijn kunnen makkelijker weggehaald worden, dan dat er later nog schadeposten worden toegevoegd. Het is ook een goed idee om een dagboek bij te houden van uw lichamelijke en psychische gesteldheid. Dit kan eventueel ook worden gedaan door mensen die dicht bij u staan. Deze mensen kunnen mogelijk andere veranderingen waarnemen dan uzelf.
Arts en verzekeraar
Wanneer er zich klachten voordoen na een verkeersongeval is het belangrijk direct een arts te raadplegen. Hoe eerder dit gebeurt, hoe beter. De verzekeraar zal u vermoedelijk vragen om verschillende medische gegevens te verstrekken.
Overleg altijd eerst met uw juridisch adviseur welke gegevens verstrekt worden. Als u alle gegevens verstrekt waar de verzekeraar om vraagt zonder hierover na te denken, loopt u het risico dat deze gegevens tegen u gebruikt worden.
Snelle regeling
Verzekeraars hebben er vaak veel belang bij om de afwikkeling van een verkeersongeval zo snel mogelijk op te lossen. Ze zullen daarom kunnen proberen om druk op u uit te oefenen om snel akkoord te gaan met een regeling. Neem hiervoor altijd de tijd en overleg eventueel met een letselschadespecialist voordat u ergens voor tekent. Wees altijd kritisch op de voorstellen die u krijgt.
Keuze voor een adviseur
De keuze voor een geschikte adviseur kan erg lastig zijn. Letselschade is een specialistisch vakgebied, dus het is aan te raden om voor een letselschadespecialist te kiezen en geen algemeen georiënteerde advocaat. Gebruik uw mensenkennis om te beoordelen of een adviseur aansluit bij uw verwachtingen. Eventueel kunt u gebruik maken van uw eigen netwerk om te vragen of mensen in uw omgeving iemand kunnen aanbevelen en zorg ervoor dat u een adviseur kiest die u echt vertrouwt.
Kies bij voorkeur een adviseur die niet alleen contact onderhoudt via telefoon of e-mail maar iemand waarmee u ook persoonlijk contact kunt hebben. Dit is bij letselschade extra belangrijk.
Klik hier voor onze overzichtspagina verkeersongevallen.
Heeft u vragen of wilt u geholpen worden door een professioneel letselschadebureau? Neem dan gerust contact met ons op. Wij staan graag voor u klaar om een passend antwoord te geven op al uw vragen.
De laatste blogs
Van hondenbeet tot letselschade, hoe zit dat?
Een hond is een mens zijn beste vriend, maar zelfs de trouwste viervoeter kan onvoorspelbaar reageren. Jaarlijks worden er in Nederland zo’n 150.000 mensen door een hond gebeten. In de gemeenten Epe, Apeldoorn, Kampen en Ermelo is het aantal meldingen van bijtincidenten met honden toegenomen (Boer, 2024). Wat zijn de oorzaken van deze toename, en […]
Tjip Ridder
Waarom keurmerkkantoren lid moeten worden van de NLE
Medio 2023 is Ridder Letselschade weer lid geworden van de branchevereniging Nederlandse Letselschade Experts (NLE). Wij merkten namelijk dat de NLE ondertussen was uitgegroeid tot een volwaardige branchevereniging, die de belangen van de aangesloten leden en daarmee van slachtoffers die letselschade willen claimen, behartigt. Belangrijk is om te vermelden dat de NLE alleen toegankelijk is […]
Tjip Ridder
Hoe zit het met de kosten wanneer je letselschade wilt claimen?
Vaak krijgen wij vragen van (mogelijke) cliënten hoe het met de kosten zit die ze moeten betalen voor het claimen van hun letselschade, de zogenaamde buitengerechtelijke kosten. Vaak vraagt men of het op basis van no cure no pay kan. Dat kan dus niet, maar onze oplossing is nog veel voordeliger voor de cliënt. Dat […]