Computersysteem politie bemoeilijkt slachtofferhulp

Door een systeemfout in het nieuwe computersysteem van de politie kan slachtofferhulp worden bemoeilijkt. Dat zegt de directeur van Slachtofferhulp Nederland (SHN). De politie kan in het nieuwe computersysteem aangeven of slachtoffers van ongevallen of misdrijven behoefte hebben aan juridische of psychosociale bijstand door of via SHN. Nu staat die melding standaard op ‘geen behoefte’ ingesteld. Omdat agenten niet altijd aandacht hebben voor het beantwoorden van deze vraag, worden gegevens van slachtoffers te vaak niet aan SHN doorgespeeld, waardoor er geen follow-up is na een ongeval of misdrijf.

Keurmerk Letselschade

SHN verwijst slachtoffers die hulp na bijvoorbeeld een verkeersongeluk nodig hebben, naar letselschadespecialisten die in het bezit zijn van het Keurmerk Letselschade. Ook Ridder Letselschade beschikt over dat keurmerk en krijgt inmiddels toch wel met enige regelmaat gegevens van slachtoffers door voor juridische bijstand na een verkeersongeluk of arbeidsongeval. In 2009 en de eerste helft van 2010 was dat nog anders, toen werd er bijna geen zaak gemeld door SHN. Bij navraag bleek dan inderdaad dat er gewoon geen meldingen via de politie waren binnengekomen.

Slachtoffer centraal?

Binnen de letselschadewereld bestaat overeenstemming over de noodzaak van het centraal stellen van het slachtoffer met letselschade. Hoe dat dan precies moet, weet eigenlijk niemand. Begin bij het begin, zou ik zeggen. Zorg door een adeqauate doormelding van politie naar SHN en vervolgens naar de rechtshulpverleners. Hier lijkt werk aan de winkel voor de nieuwe minister van Veiligheid, de heer mr. F. Teeven.

© Copyright Ridder Letselschade 2024 Powered by Online marketing bureau iClicks