Grote stijging letselgevallen na ongeval door hoverboards

Grote stijging letselgevallen na ongeval door hoverboards

Tjip Ridder

Een zelfrijdende tweewieler (inderdaad, een hoverboard zweeft niet, maar rijdt gewoon)  zonder stuur en zonder zitting, het leek aanvankelijk een onschuldig stuk speelgoed anno 2012 maar blijkt hartstikke gevaarlijk, zowel tijdens ‘het spelen’ als tijdens het opladen van de batterij.

Uit de cijfers van Veiligheid NL blijkt dat in 2016 1300 mensen gewond en op de Spoedeisende Hulp belandden na een val van hun hoverboard. Dit is een erg hoog absoluut aantal en hoverboards zijn niet eens toegestaan op de openbare weg! De helft van deze 1300 SEH gevallen valt in de leeftijdsgroep 10-14 jaar en zelfs 1 op de 10 van de gevallen valt in de leeftijdsgroep 5-9 jaar. De meeste verwondingen deden zich voor aan schouder/arm/hand, ongeveer 900 gevallen. Twee derde deel van de slachtoffers liep een fractuur op, vaak aan de pols.

Hoverboards en brandgevaar

Behalve over letsel dat men oploopt door ongevallen met een hoverboard is het speelgoed ook in opspraak door het brandgevaar dat het oplevert. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit heeft tevens vier meldingen gekregen over ontploffende boards. Ze gaat onderzoek doen naar de brandveiligheid van hoverboards.

De brandweer in Engeland heeft melding gemaakt van zeker drie woningbranden veroorzaakt door het ontvlammen van hoverboards tijdens het opladen. Zo is er in maart dit jaar in Amerika nog een rampgeval in het nieuws gekomen van een hoverboard die in brand vloog en de gehele woning in vlammen heeft doen opgaan waarbij een peuter is omgekomen en twee andere kinderen zwaargewond zijn geraakt.

Verbod in Amerika en Engeland

De drie grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen Delta Air Lines, American Airlines en United Airlines verboden al in december 2015 hoverboards mee te nemen vanwege de gevaarlijke batterij. De informatiestickers met betrekking tot de batterij zouden niet stroken met de werkelijkheid. De lithium-ion batterijen mogen maximaal 160 wattuur aan energie opwekken maar tijdens onderzoeken werden krachtiger batterijen aangetroffen waardoor ze kunnen oververhitten en brand kunnen veroorzaken. Bij British Airways is het ook niet meer toegestaan om de hoverboards in de hand- of ruimbagage mee te nemen.

Nationale en internationale luchtvaartautoriteiten doen eveneens onderzoek naar de gevaren.

Productaansprakelijkheid

Een product waaraan een gebrek kleeft, dit noemen we ook wel een onveilig product, wordt als gebrekkig beschouwd wanneer het niet de veiligheid biedt onder de te verwachten omstandigheden. Hiervoor geldt het te verwachten gebruik van het product, het tijdstip waarop het product op de markt werd gezet en de presentatie van het product. In het geval het product schade veroorzaakt, is het mogelijk om de producent van dit product hiervoor aansprakelijk te stellen. Met betrekking tot een hoverboard wordt dus gekeken naar wat men mag verwachten qua veiligheid van een dergelijk stuk speelgoed dat in 2012 op de markt is gezet en de manier waarop het is gepresenteerd.

Gratis en professionele rechtshulp door Ridder Letselschade

Heeft u te maken gehad met een hoverboard  die niet naar behoren werkte, zoals een storing, hapering of zelfs het in brand vliegen waardoor u letsel heeft opgelopen, dan kunt u ook daarmee bij ons terecht. We zijn voor u de juiste belangenbehartiger met Keurmerk Letselschade én ingeschreven in het Register Behandeling Letselschade. We staan altijd voor u klaar en zijn op werkdagen tot 22.00 uur telefonisch bereikbaar op 036-5220342. Klik hier voor het maken van een afspraak.


De laatste blogs

Default Image

Waarom keurmerkkantoren lid moeten worden van de NLE

Medio 2023 is Ridder Letselschade weer lid geworden van de branchevereniging Nederlandse Letselschade Experts (NLE). Wij merkten namelijk dat de NLE ondertussen was uitgegroeid tot een volwaardige branchevereniging, die de belangen van de aangesloten leden en daarmee van slachtoffers die letselschade willen claimen, behartigt. Belangrijk is om te vermelden dat de NLE alleen toegankelijk is […]

Tjip Ridder

Lees meer
Default Image

Hoe zit het met de kosten wanneer je letselschade wilt claimen?

Vaak krijgen wij vragen van (mogelijke) cliënten hoe het met de kosten zit die ze moeten betalen voor het claimen van hun letselschade, de zogenaamde buitengerechtelijke kosten. Vaak vraagt men of het op basis van no cure no pay kan. Dat kan dus niet, maar onze oplossing is nog veel voordeliger voor de cliënt. Dat […]

Tjip Ridder

Lees meer
Default Image

Second opinion levert € 140.000,00 op!

In februari 2021 namen wij een dossier over van een rechtsbijstandsverzekeraar, omdat hun verzekerde, een man van toen 26 jaar, ontevreden was over de dossierbehandeling. Hij had begin 2017 een eenzijdig ongeval doorgemaakt en werd sindsdien bijgestaan door de rechtsbijstandsverzekeraar tegen de SVI-verzekeraar. Deze jongeman had tot het moment van de overname slechts € 1.200,00 […]

Tjip Ridder

Lees meer
© Copyright Ridder Letselschade 2024 Powered by Online marketing bureau iClicks